Forrás: mno.hu, MTI
A maradék MÁV-vagyon értékesítését és a közszolgáltatás szűkítését célozza az a kormány-előterjesztés, amelynek részletei a szombati Magyar Nemzetben jelentek meg – jelentette ki Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa sajtótájékoztatóján.
Fónagy János szerint rendkívül cinikus az a szándék, hogy a MÁV vagyonának eladásából akarják fedezni azt a jelenlegi hiteltartozást, amely úgy keletkezett, hogy 2003 és 2006 között a kormány a vasúti személyszállítás közszolgáltatási költségtérítését nem, vagy csak részben fizette meg a MÁV-nak és ezzel hitelfelvételre szorította rá a vasúttársaságot. „Minden áruba bocsátás (...) mellett év végére megint 80 milliárd, vagy azt meghaladó vesztesége lesz a MÁV-nak” – tette hozzá az ellenzéki képviselő. Mint mondta, vélhetően nagyon sürgős a kormány számára ez a lépés, hiszen a tulajdonosi döntést szeptember 30-ig meg akarják hozni, a tervezett intézkedéseket pedig 2010. január 1-jével végre kívánják hajtani.
Fónagy János a gépészeti ágazat tervezett eladásáról azt mondta, hogy az munkahelyek ezreit veszélyezteti, és a vasúti alapfeladatok ellátását is kockáztatja. A fideszes politikus összességében közölte: az előterjesztés jelentős károkat okozna, ezért kérik a kormányt, utasítsa el ezeket a szándékokat.
A Magyar Nemzet azt írta a vasutat három önálló cégbe rendeznék (önálló pályavasút, személyszállító üzletág, illetve vagyonhasznosító), a MÁV Zrt. feladatainak egy részét a MÁV Vagyonhasznosító Zrt. venné át, s a MÁV-ból kiválással jönne létre a MÁV Pályavasút-működtető Zrt., amelytől elvonnák a pályavasúti működéshez közvetlenül nem kapcsolódó ingatlanokat. A MÁV-Start az átalakítás után az elővárosi és távolsági vasúti közlekedésben venne részt, a mellékvonalak kezelését regionális szolgáltatókra bíznák. A szakmai elemzés végkövetkeztetése az, hogy az átalakítás anyagi terhét a MÁV Trakció Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. 2010-ben megvalósítandó eladásából lehet fedezni, ezek értéke 77 milliárd forint.