Forrás: mno.hu
Az előre hozott választás politikai értelemben összességében kevésbé kockázatos vállalkozás lenne, mint egy sajátos „politikai casting" alapján létrehozott szakértői jellegű kormány – állapították meg a Vision Consulting elemzői a 2009 tavaszán kialakult magyar kormányválság kapcsán.
Az elemzés szerint az új választás feltehetően jelentősen csökkentené a stabilitási kockázatokat, ezzel szemben a szakértői kormány hivatalba lépése esetén – éppen annak törékeny politikai bázisa miatt – számolni kellene komoly kockázatokkal: a kormányzás ellehetetlenülésével, a kormányfő lemondásával és akár előre hozott választáshoz vezető kormányválsággal.
A spontán változás lehetősége már akkor erősödött, amikor a gazdasági világválság a mindennapokban is érzékelhetővé vált. Egy stabil kormány alatt feltehetően kevésbé, míg egy instabil kormány idején erősebben érvényesülne ez a hatás.
A közpolitikai alternatívák mindkét esetben kitisztulnának, még ha természetesen arra nem lehet számítani, hogy konvergáljanak egymáshoz. Az azonban valószínűsíthető, hogy a maihoz képest átláthatóbb közpolitikai kínálat jönne létre.
A szakértői kormány egyértelműen a gazdasági racionalitás érvényesülése kapcsán rendelkezne versenyelőnnyel: itt jelentős kockázati csökkenés várható, ha az új kormányfő valóban szabad mandátumot kap a kormánypártoktól a válságkezelésre. Az előre hozott választás után megalakuló kabinet ebből a szempontból ma még zsákbamacska: akár jelentős kockázati csökkenés, akár komoly növekedés is elképzelhető addig, amíg nem válik egyértelművé az új kormány programja.
A működőképességet és a kormányozhatóságot az előre hozott választás utáni helyzet minden bizonnyal jelentősen javítaná, hiszen stabil és homogén kormánytöbbség kialakulására van esély. A szakértői kormányról ezen a téren egyelőre keveset tudunk: mindez alapvetően attól függ, hogy az egyébként nem automatikus támogatást meg tudja-e kapni a kormányt támogató parlamenti erőktől a politikai hátországgal nem rendelkező kormányfő.
Az előre hozott választás a legitimitás terén egyértelműen kockázatcsökkentő megoldás lenne; a voksolás után – legalábbis az első időszakban – minden bizonnyal a társadalmi támogatottság minőségi változásáról beszélhetnénk. A szakértői kormány itt egy kisebb kérdőjel: a Gyurcsány-kormányhoz képest akár valamelyest növelheti is a közmegegyezés mértékét, a kormányzat és a politikai elit elfogadottságát, de sorozatos bukdácsolás és cselekvésképtelenség esetén ezzel ellentétes tendenciát sem lehet kizárni – olvasható az elemzésben.