Forrás: MHO
A szlovákok a világhírű tokaji márkanév után vinnék a kelet és nyugat közötti vasútforgalom nagyobbik részét is. Pozsonyból érkező nyugtalanító hírek szerint néhány év múlva akár Bécsig is közlekedhetnek a széles nyomtávú orosz tehervonatok átrakodás nélkül, hazánk kikerülésével. Ezzel Budapest és a záhonyi állomás teljesen kimaradna az Ázsiából a transzszibériai vasútvonalon érkező, egyre növekvő áruforgalom kezeléséből, s így a bevételekből is.
A küzdelem az úgynevezett V. európai folyosóért folyik, amely hét országot köt össze: Olaszországot, Szlovéniát, Horvátországot, Bosznia-Hercegovinát, Magyarországot, Szlovákiát és Ukrajnát. Az orosz vasúti szállítás kulcskérdése, hogy míg a nagy keleti sztyeppéken úgynevezett széles (1520 milliméter) nyomtávon zakatolnak a vonatok, addig Európában az 1435 milliméter a szabvány. A különbség miatt át kell rakodni a vasúti szerelvényeket. Záhony mint átrakodóhely, az ország keleti kapujának számít ma is, de meghatározó szerepét elvesztette: a rendszerváltás előtt évente 17-18 millió tonna árut rakodtak itt át, 2008-ra ez hárommillió tonna alá esett. Az eszközpark leépülése korábban megkezdődött, a térségben nagy a munkanélküliség.
Fónagy János, az első Orbán-kormány közlekedési minisztere szerint e témával folyamatosan, napi szinten kell foglalkozni. Kiemelte: a most távozó kormánynak el kell számolnia, hogy mit csináltak Záhonyban az elmúlt esztendőkben, s hová tették a pénzt. Szavak szintjét megrekedt a záhonyi forgalom növelése. Létezik a kiemelt kormányprogramként ismert Záhony térsége komplex gazdaságfejlesztési program, amelybe életet kellene lehelni, ugyanis jelenleg nincs egyetlen olyan kormányzati intézkedés, amely az áthaladó forgalmat megnövelhetné, illetve megállíthatná a Záhonyon még áthaladó forgalom csökkenését. Ez azért is döbbenetes, mert a távozó kormány csaknem negyvenmilliárd forintot költött el az elmúlt években a térség fejlesztése címén. Miközben a csökkenő áruforgalom nemcsak a hazai logisztikára, hanem a feldolgozóiparra is hatást gyakorol.
A fideszes Fónagy János szerint az új kormánynak van koncepciója a helyzet kezelésére, s megfelelő válasza a szlovák nyomtáv esetleges megépítésére. A pozsonyi kabinet és a vele együttműködő partnerek mintegy négymilliárd eurót költenének arra, hogy a széles nyomtáv egészen Bécsig megépüljön. A tét óriási, érthető a verseny, amelyben nemcsak országok és állami vasúttársaságok, hanem gigavállalkozások is részt vesznek.