Alkotmánybíróság – Az ügyészek sem kivételek..!

Alkotmányellenesek a büntetőeljárási törvény azon rendelkezései, amelyek büntetőügyekben lehetővé teszik, hogy tárgyalást tartsanak ügyész részvétele nélkül is. A Taláros Testület 2010. december 31-i hatállyal semmisítette meg a felülbírált rendelkezést, hogy kellő ideje legyen a jogalkotónak a megfelelő szabályozás megalkotásához, illetve az ügyészi szervezetnek az új helyzethez való alkalmazkodáshoz. Népszavazás: a képviselők és a pénz…

Az ügyészek sem kivételek..!

Évente 25-30 ezer tárgyaláson nem vesznek részt ügyészek.A hatályos jogszabályok szerint ugyanis megteheti a vád képviselője, hogy nem vesz részt bizonyos ügyek tárgyalásán. Ilyen lehet például az, ha öt évnél kevesebb szabadságvesztéssel sújtható az adott cselekmény. Ide tartozik a gazdasági bűncselekmények nagy része, a közösség elleni izgatás vagy a rágalmazás. 2011-től ennek vége. Nem lesz kivétel. Az alkotmánybírósági döntés szerint az ügyészeknek minden esetben kötelező lesz részt venniük a tárgyalásokon.

A Taláros Testület állásfoglalását egy veszprémi (Meződi János) kérte, szzemélyes tapasztalatai alapján, mondván: rendkívüli módon zavarta az ügyész távolléte, mert gyakran előfordult, hogy a jegyzőkönyvvezetővel és a vádlottal hármasban voltak a teremben. Az egyszerű vádlottak nem is tudták tulajdonképpen elkülöníteni az eljárási feladatokat és nem tudta eldönteni, hogy a bíróval, az ügyésszel, vagy a nyomozóval beszélget. Emellett olyan kérdésekre is sor kerülhetett adott esetben, ami kizökkentette a bírói feladatkörből a bírót, mert a vádat egyébként a vádhatóságnak kell bizonyítani, nem pedig a bíróságnak. A vád képviselete a vádhatóságnak a feladata!

Az Alkotmánybíróság határozata kiemelte: a büntetőeljárási törvény szerint a tárgyalás a bizonyítás fő helyszíne. Az alkotmányon alapuló ügyészi vádképviselet feltételezi az ügyész tárgyaláson való jelenlétét, a vád személyes képviseletét, és ha az ügyész nincs jelen a tárgyaláson, akkor közvádlói feladatának nem tehet maradéktalanul eleget. A bíró vádlói szerepbe kényszerülhet, adott esetben – a váddal összefüggésben – az ügyészre tartozó kérdéseket kell feltennie, ami nem egyeztethető össze a bírák alkotmányos szerepkörével. Az ügyész tárgyaláson való jelenléte közvetlenül érinti a büntetőeljárás garanciarendszerét, ezért pergazdaságossági és eljárás-egyszerűsítési szempontok nem indokolhatják, hogy a bírói és az ügyészi funkciók esetleges keveredése révén kétség merüljön fel a bíróság pártatlanságával, az eljárás tisztességes voltával kapcsolatban.

Az Alkotmánybíróság által most megsemmisített rendelkezés alkotmányellenességének megállapítását a veszprémi városi bíróság egyik bírája kérte, egy előtte folyamatban lévő ügy kapcsán. Az ügyész közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt emelt vádat, és bejelentette, hogy a tárgyaláson nem kíván részt venni. Az eljáró bíró azonban a tárgyalás előkészítése során úgy vélte, hogy a tárgyaláson szükséges az ügyész részvétele.

Az Alkotmánybíróság megállapította: a büntetőeljárási törvény rendelkezései széles körben teszik lehetővé tárgyalás tartását ügyész részvétele nélkül. Az ötévi vagy ennél enyhébb szabadságvesztés körébe tartozik például a közösség elleni izgatás, a segítségnyújtás halált okozó elmulasztása, az embercsempészés, a választás rendje elleni összes bűncselekmény, a gazdasági bűncselekmények nagy része.

2008-ban az első fokú bíróságok tárgyalásainak 36-37 százalékán nem vett részt az ügyész, vagyis a tárgyalandó ügyek jelentős hányadát érinti a vizsgált és most megsemmisített rendelkezés.

6:3 arányban szavazott az ügyész jelenléte mellett Taláros Testület Sereg András, az alkotmánybíróság szóvivője úgy fogalmazott: ha a bírói és az ügyészi funkció keveredik, akkor kétségek merülhetnek fel a bíróság pártatlanságával, illetve az eljárás tisztességességével kapcsolatban – ezek pedig elég fontos jogállami elvek. Hozzátette: feltétlenül szükséges, hogy a vádat ne egy akta vagy egy papíros képviselje, hanem személyesen az ügyész is. Ha nincs ügyész, akkor óhatatlanul a vádnak a különböző érveit a bírónak kell valamilyen formában képviselnie, egészen föl kell tennie magának a kérdéseket.

Borbély Zoltán, a Legfőbb Ügyészség szóvivője azonban nem látott, s lát abban semmi kivetnivalót, hogy az elsőfokú büntetőtárgyalások több mint egyharmadán nem volt jelen az ügyész, hiszen erre a büntetőeljárási törvény szerint lehetősége volt. Kérdésünkre, hogy 2010. december 31-ig mi lesz a rend, a tárgyalásokon való megjelenéssel kapcsolatban, a szóvivő úgy válaszolt: a határozat tanulmányozását csak most kezdte meg az ügyészség, az ebben fekvő érveket, illetve azt, hogy ez milyen létszámbővítéssel, illetve milyen egyéb munkateher-növekedéssel jár, egyelőre vizsgálják. A jogszabály-változás tehernövekedést jelent a testületnek. Pillanatnyilag mintegy 1600 ügyész van a Magyar Köztársaságban, ezt a számot vélhetőleg növelni kell majd. A döntéssel biztos, hogy nem lesz rövidebb az eljárás, de az, hogy az ügyész ott van a tárgyaláson, annak lehetnek olyan előnyei is, hogy azonnal tud reagálni azokra a bizonyítási eseményekre, amelyek egyébként a tárgyaláson zajlanak, mert a tárgyalás a bizonyítás legfőbb színtere

A határozathoz három alkotmánybíró (Balogh Elemér, Lenkovics Barnabás, Paczolay Péter) különvéleményt nyújtott be. Mind a hárman kielégítőnek találták a jelenlegi szabályozást és olyan érvelést vezettek le, hogy a jelenlegi büntetőeljárási szabályok is megfelelő garanciát jelentenek a bírói pártatlanságra és függetlenségre, illetve a fair eljárás elveinek a betartására. Szerintük azokban az ügyekben, amelyekben nincsen ügyész jelen, nem a legsúlyosabb élet elleni bűncselekmények, nem a legsúlyosabb gazdasági bűncselekmények. Öt évnél kisebb büntetési tétellel fenyegetett ügyekről van szó. Hozzáteszik: a bíró kötelezheti az ügyész részvételét, hogyha úgy látja jónak.   

Talány még. hogy a felkészülésre pontosan mennyi idő áll majd rendelkezésre. Az attól függ, hogy a törvényhozók miként döntenek. Az Alkotmánybíróság azt határozta meg, hogy legkésőbb meddig kell megváltoztatni a szabályokat. Korábban lehet, később nem! Mindenesetre az biztos, hogy több pénzre és több szakemberre van szükség ahhoz, hogy minden tárgyalóteremben ott legyen az ügyész is.

Népszavazás: a képviselők és a pénz…

Nem született döntés az Alkotmánybíróság legutóbbi tanácskozásán a képviselők költségtérítéséről szóló népszavazás ügyében. Sereg András, a testület sajtófőnöke azonban optimistán szólt: a grémium várhatóan hamarosan dönt e kérdésben.

Április közepén az országgyűlési képviselők 360 igen szavazattal elrendelték a Seres Mária által kezdeményezett népszavazást, amelynek kérdése a következő: „Egyetért-e Ön azzal, hogy az országgyűlési képviselőknek csak a bizonylattal alátámasztott elszámolható kiadásai után járhat költségtérítés?" Az Alkotmánybíróság az indítványok mellett minden ügyben hivatalból vizsgálja a releváns körülményeket, így a többi között az időközben bekövetkezett jogszabályváltozásokat, különös tekintettel az alkotmánymódosításra.

Az Országgyűlés június 29-én úgy döntött: jövőre megszűnik a képviselői költségtérítés, a képviselők a javadalmukból, azaz a bevételükből csak számlával igazolt költségeiket vonhatják le, és a képviselői javadalom a személyi jövedelemadó szabályai szerint adózik.  A parlament az ehhez szükséges alkotmánymódosítást 340 igen szavazattal, 19 nem voks és 2 tartózkodás mellett szavazta meg, míg a képviselői juttatásokról szóló törvényt 341 támogató és 19 ellenző vokssal, 1 tartózkodás mellett fogadta el.

Az új, 2010. január 1-jén hatályba lépő szabályok szerint az országgyűlési képviselők javadalmazása adóköteles: az alapdíj és a bizottsági vagy országgyűlési tisztségért járó pótdíj mellett jövedelemnek minősül a választókerületi pótlék és a lakhatási támogatás is. Ezek bevallása a képviselők felelőssége lesz, ebből számlák alapján írhatóak le a költségek. Ha egy képviselő egyetlen számlát sem nyújt be, akkor teljes jövedelme adóköteles.

A jövő évtől tehát minden képviselő saját maga döntheti el: nem gyűjt számlákat – ez esetben a bevételének 10 százalékát tekinti mindössze költségnek – vagy nyilatkozik év elején, hogy számlákat gyűjt és becslést készít arról, a bevételének hány százalékát tudja elszámolni az év folyamán.

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!