Miközben az elmúlt évszázadok gyakorlatát követve a tananyagot ismét központilag szabályozzuk, helyet adunk annak is, hogy a térség, a település, az iskola sajátos arculata is megjelenjen az ismeretek között – jelentette ki Hoffmann Rózsa Törökszentmiklóson, egy most elkészült helytörténeti tankönyvcsaládot bemutató sajtótájékoztatón. Hangsúlyozta: a kerettanterveket úgy állították össze, hogy minden iskolának szabad lehetősége legyen arra, hogy a helyi tantervét kitölthesse.
A helytörténeti munkák ezért megjelenhetnek önálló óraként vagy beépülhetnek az osztályfőnöki órába. Mint mondta: ebben az oktatási intézmények nagy szabadsággal rendelkeznek – mondta a kereszténydemokrata oktatási szakpolitikus.
Az oktatásért felelős államtitkár szavai szerint örömmel tapasztalták, hogy más városok, illetve budapesti kerületek is kiadtak már hasonló tankönyveket, ezzel is gyarapítva a felnövekvő nemzedék történelem-ismeretét.
Bőszéné Szatmári-Nagy Anikó szerkesztő arról beszélt, hogy Veszprém és Esztergom helytörténetét megírva, felkérésre fogott bele Törökszentmiklós helyi jellemzőinek összeállításába. Az óvodásoknak szóló munkafüzetben például a város jelentős régi épületei és szobrai szerepelnek, míg az általános iskola alsó tagozatára járó gyerekek egyebek között a néphagyományokkal ismerkedhetnek meg. A felső tagozatosaknak és a középiskolásoknak készült tankönyvek írásába három helytörténeti kutatót is bevontak.
A szerkesztő veszprémi tapasztalatai szerint a diákok kedvelik ezeket a tankönyveket. A dunántúli városban ebben a témában tavaly például egy évig tartó helytörténeti vetélkedő indult 650 gyerek részvételével, a döntőjét éppen szeptember végén rendezik meg a helyi televízióban.
A „Törökszentmiklós méltán büszke kistérség központ” elnevezésű európai uniós pályázat keretében elkészült helytörténeti tankönyvcsalád négy korcsoport számára tartalmazza térségi kitekintéssel a városi ismereteket.