A köznevelési államtitkár szerint a pedagógus-életpályamodell bevezetése és a vele járó anyagi felemelkedés immár a küszöbön van. Ezt Hoffmann Rózsa írta pedagógusnapi köszöntőjében. Szerinte az is biztató jel, hogy a Klebelsberg tanulmányi ösztöndíj meghirdetése után jelentősen megnőtt a tanári pályára jelentkezők száma. A minisztérium közleményben reagált a vasárnapi tüntetésre, ebben leszögezik: mindenkivel együttműködnek, akik betartják a jogállamiság szabályait.
A köznevelési államtitkár a dokumentumban rámutatott: a nevelés a legnagyobb felelősség és a legnagyobb szakmai kihívás, amely csakis „az örök emberi értékekre, közöttük is a legnagyobbra, a szeretetre épülhet. Arra az igazán jót akaró, komoly és következetes szeretetre, amely erőt ad a szakmai hozzáértésünk, a módszertani tudásunk, a fejlődés- és nevelés-lélektani ismereteink naprakészen tartásához, gazdagításához”. Hozzáteszik: ezt a személyre szabott feladatot segíti megvalósítani a kormány immár harmadik esztendeje, ehhez dolgozták ki a lehető legaprólékosabban a pedagógusok jogait, amelyek között természetesen szerepel az értelmiségi léthez szükséges anyagiakhoz, a kiszámítható munkaidőhöz és szabadsághoz, a tanítási módszerek megválasztásában a szakmai önállósághoz, a tanítás-nevelés tartalmát illetően a pontosan meghatározott elvárásokhoz való jog.
Hoffmann Rózsa hangsúlyozta: ezek mind a nevelési feladat nagyságához méltó biztonságot, állandóságot, szakmai segítséget nyújtanak. A kötelezettségek és jogok egyértelmű megfogalmazása a pedagógustársadalom szakmai és egyéni boldogulását is elősegíti, s ha ez találkozik a magyar nevelők támogató meggyőződésével, akkor a jövő nemzedék nevelésében betöltött egyedülállóan fontos szerepük révén a társadalom is fenntartás nélkül el fogja ismerni elkötelezett, áldozatos munkájukat.
A köznevelési államtitkár levele végén „őszinte köszönettel kívánt kikapcsolódást, testi-lelki feltöltekezést” a nyári hónapok alatt abban a megalapozott reményben, hogy szeptembertől végre a biztonság, a rend, a nyugalom, a derű és a bizakodás lesz jellemző a magyar iskolákra.
Van mit ünnepelni
A nemzet jövőjéért felelősséget érző kormány, szülők és pedagógusok céljai azonosak: jó minőségű, eredményes köznevelési rendszer kialakítása, amely minden gyermeknek valódi esélyegyenlőséget kínál – hangsúlyozza a pedagógusok napja alkalmából a köznevelésért felelős államtitkárság. Nincs olyan ember, aki ne tartozna köszönettel óvó nénijének, tanítóinak, tanárainak. Kicsik és nagyok virágcsokorral, az oktatásirányítás díjakkal, kitüntetésekkel fejezi ki nagyrabecsülését a pedagógusoknak áldozatos munkájukért – írták vasárnapi, az MTI-hez eljuttatott közleményükben. |
Antidemokratikus tüntetők
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma minden olyan szervezettel együttműködik, amely betartja a jogállamiság szabályait – közölte a minisztérium a pedagógusnapi tüntetésre reagálva. Mint írták: „a PDSZ tüntetésén részt vevő hálózatok egy része tisztázatlan szervezeti formával, valamint támogatottsággal működő szerveződés. Öncélú akcióikkal bebizonyították, hogy antidemokratikusak, nem tisztelik sem a törvényeket, sem mások jogait. Fellépésük a középiskolások, a hallgatók, a pedagógusok, a szülők nevében ezért hiteltelen. Nekik ugyanis nem a kormánnyal, hanem a békeszerető magyar emberekkel van vitájuk.”
Az Emmi a hat pedagógus-szakszervezet közül öttel – a Pedagógusok Szakszervezetével, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezettel, az Oktatási Vezetők Szakszervezetével, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetével, a Keresztény Pedagógusok Szakszervezetével – megállapodott, és javaslataikat figyelembe véve együttműködik a köznevelési rendszer megújításában. A Magyar Rektori Konferencia, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Európai Üzleti Tanács és a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete részvételével létrehozta a Felsőoktatási Kerekasztalt és a felsorolt szervezetekkel az Emmi közösen dolgozik a felsőoktatás magasabb színvonalúvá és versenyképesebbé tételén – közölte a minisztérium.
Hiánypótló intézkedés a pedagógus kar létrehozása
Az Általános Iskolai Igazgatók Országos Szövetsége fontos, hiánypótló intézkedésnek tartja a pedagógus kar létrehozását – közölte a szervezet. A Jeszenszkyné Gallai Gabriella elnök által jegyzett közleményben rámutattak: a kar megalakulása azért támogatandó, mert régóta várt szerepet tölt be az egységes szakmai álláspont megjelenítésében. Jelenleg a pedagógusoknak ugyanis nincs olyan szervezetük, amely minden műveltségterületre vonatkozóan országos szervezettséggel rendelkezne. Kitértek arra is, hogy a szakmai tagozatok megalakulásával megvalósulhat, hogy véleményükkel érdemben befolyásolhatják a szakterületüket érintő döntéseket. Úgy látják, hogy az állami intézményekben dolgozó pedagógusok automatikus taggá válása a hivatás presztízsét növeli, a több mint százezer tagú testület az ország legnagyobb hivatásrendi szervezete lesz.
A szervezet támogatja a pedagógus etikai kódex magalkotását is, hozzátéve, hogy a pedagógusok túlnyomó többsége életmódját és munkáját tekintve jelenleg is az írott és íratlan normáknak megfelelően él és végzi nevelő-oktató tevékenységét. Az etikai kódex elsősorban a kevésbé normakövető kollégáknak jelent majd útmutatást – jegyezték meg, kiemelve: a kódex lehet hivatkozási alap, segítséget nyújthat a pedagógus pálya méltó elismerésének visszaállításában is.
A szövetség a köznevelési rendszer megújításától a minőségi nevelést és oktatást szolgáló intézkedéseken túl a pedagógusok élet- és munkakörülményeinek javítását, a kiszámítható előrejutási lehetőséget, teljesítményhez kötődő minősítési rendszert és az értelmiségi pályához méltó bérezést garantáló életpályamodell bevezetését várja a kormánytól.
Az országos szervezet, illetve jogelődje, a Budapesti Általános Iskolai Igazgatók Kollégiuma (BÁIK) 1991 óta tesz erőfeszítéseket az igazgatók munkájának könnyebbé tételéért, elismertetéséért, a vezetők szakmai támogatásáért, az igazgatók szakmai képviseletéért. Fontosnak tartják az oktatáspolitikai célok, tervek, jogszabályok kidolgozásában, véleményezésében való részvételt, az igazgatói hivatás etikai normáinak kidolgozását és a korszerű vezetői munkához tanácsadás és segítség nyújtását. Ennek érdekében képviselőik részt vesznek az Országos Köznevelési Tanács és a Pedagógus Civil Fórum munkájában.