A nevelés a legnagyobb felelősség

A köznevelési államtitkár szerint a pedagógus-életpályamodell bevezetése és a vele járó anyagi felemelkedés immár a küszöbön van. Ezt Hoffmann Rózsa írta pedagógusnapi köszöntőjében. Szerinte az is biztató jel, hogy a Klebelsberg tanulmányi ösztöndíj meghirdetése után jelentősen megnőtt a tanári pályára jelentkezők száma. A minisztérium közleményben reagált a vasárnapi tüntetésre, ebben leszögezik: mindenkivel együttműködnek, akik betartják a jogállamiság szabályait.

Magyarországon a pedagógusokat 1952 júniusa óta köszöntik, akkor adták át először a kiváló tanítói és tanári okleveleket az ország legjobb oktatóinak. A köznevelésben mintegy 170 ezren dolgoznak. Az államilag elismert felsőoktatási intézményekben pedig a 2012/2013-as tanév elején 20 555-an voltak oktatói munkakörben, közülük 15 534-an teljes munkaidőben.

A köznevelési államtitkár a dokumentumban rámutatott: a nevelés a legnagyobb felelősség és a legnagyobb szakmai kihívás, amely csakis „az örök emberi értékekre, közöttük is a legnagyobbra, a szeretetre épülhet. Arra az igazán jót akaró, komoly és következetes szeretetre, amely erőt ad a szakmai hozzáértésünk, a módszertani tudásunk, a fejlődés- és nevelés-lélektani ismereteink naprakészen tartásához, gazdagításához”. Hozzáteszik: ezt a személyre szabott feladatot segíti megvalósítani a kormány immár harmadik esztendeje, ehhez dolgozták ki a lehető legaprólékosabban a pedagógusok jogait, amelyek között természetesen szerepel az értelmiségi léthez szükséges anyagiakhoz, a kiszámítható munkaidőhöz és szabadsághoz, a tanítási módszerek megválasztásában a szakmai önállósághoz, a tanítás-nevelés tartalmát illetően a pontosan meghatározott elvárásokhoz való jog.

Hoffmann Rózsa hangsúlyozta: ezek mind a nevelési feladat nagyságához méltó biztonságot, állandóságot, szakmai segítséget nyújtanak. A kötelezettségek és jogok egyértelmű megfogalmazása a pedagógustársadalom szakmai és egyéni boldogulását is elősegíti, s ha ez találkozik a magyar nevelők támogató meggyőződésével, akkor a jövő nemzedék nevelésében betöltött egyedülállóan fontos szerepük révén a társadalom is fenntartás nélkül el fogja ismerni elkötelezett, áldozatos munkájukat.

A köznevelési államtitkár levele végén „őszinte köszönettel kívánt kikapcsolódást, testi-lelki feltöltekezést” a nyári hónapok alatt abban a megalapozott reményben, hogy szeptembertől végre a biztonság, a rend, a nyugalom, a derű és a bizakodás lesz jellemző a magyar iskolákra.

Van mit ünnepelni

A nemzet jövőjéért felelősséget érző kormány, szülők és pedagógusok céljai azonosak: jó minőségű, eredményes köznevelési rendszer kialakítása, amely minden gyermeknek valódi esélyegyenlőséget kínál – hangsúlyozza a pedagógusok napja alkalmából a köznevelésért felelős államtitkárság.

Nincs olyan ember, aki ne tartozna köszönettel óvó nénijének, tanítóinak, tanárainak. Kicsik és nagyok virágcsokorral, az oktatásirányítás díjakkal, kitüntetésekkel fejezi ki nagyrabecsülését a pedagógusoknak áldozatos munkájukért – írták vasárnapi, az MTI-hez eljuttatott közleményükben.
    
Az elmúlt három évben a kormány intézkedéseivel egyértelművé tette, hogy tiszteli és elismeri a pedagógusok erőfeszítéseit. Van mit ünnepelni, a változások ugyanis - közvetve és közvetlenül - mind a gyermekek és a pedagógusok érdekeit szolgálják. A kormány a társadalom többségének egyetértésétől kísérve az esélyek egyenlőségét megteremtő igazságosabb, biztonságosabb és eredményesebb iskolarendszer lehetőségét teremtette meg a köznevelés megújításával. A nagyobb állami szerepvállalás, kistelepüléseken a működtetési feladatok átvállalása azoknak a gyerekeknek is jó iskolát biztosít, akiknek korábban nem adatott meg.
    
Az új nemzeti alaptanterv előírja a magyarságot nemzetté kovácsoló ismeretek és műveltségi alapok oktatását, bevezetése lehetővé teszi, hogy a diákok a legkisebb faluban is megszerezhessék azt a tudást, amelynek segítségével megtalálják helyüket a családban, a társadalomban és a munka világában. A mindennapos testnevelés elősegíti, hogy a gyermekek egészséges felnőtté váljanak. A három éves kortól kötelező óvodába járás pedig meghatározó jelentőségű lépés a nehéz körülmények között nevelkedő gyermekek felzárkóztatásában.
    
A közlemény szerint a HÍD-program azoknak a fiataloknak kínál második esélyt, akiknek a tanulás korábban csak kudarcélményt adott. A személyre szabott fejlesztő-oktatás visszaadja önbecsülésüket, lehetővé teszi, hogy szakmát tanuljanak, megtalálják és megállják helyüket az életben.
    
A felnőtt társadalom 64 százaléka támogatja a pedagógusok külső szakmai ellenőrzését, és a pedagógusok nagy többsége is igényli, hogy érdemi értékeléssel, módszertani tanácsokkal segítséget kapjon munkájához. A kormány álláspontja szerint jó iskola nincs jó pedagógusok nélkül. Ezért megújította a tanárképzés rendszerét, létrehozta a Klebelsberg tanulmányi ösztöndíjat.
    
A pedagógusok társadalmi tekintélyének helyreállítását szolgálja a Magyar Pedagógus Kar létrehozása, amely egyben megteremti a feltételeket ahhoz, hogy a hivatásukat érintő döntésekben az oktatásirányítás legfontosabb partnerei a pedagógusok legyenek. A pedagóguskar az etikai kódex megalkotásával sok évtizedes hiányt pótol, fontos, hogy a szakmaiság, a hivatás írott és íratlan szabályainak betartása felett az állami iskolarendszer minden pedagógusát magába foglaló testület őrködjön.
    
A kormány sok évtizedes adósságot pótolva - amint az ország gazdasági helyzete megengedi - bevezeti a pedagógus-életpályamodellt, amely jelentős mértékben javítja a pedagógusok élet- és munkakörülményeit, nagyobb anyagi és erkölcsi megbecsülésükkel elismeri munkájuk fontosságát - olvasható a köznevelési államtitkárság közleményében.

Antidemokratikus tüntetők

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma minden olyan szervezettel együttműködik, amely betartja a jogállamiság szabályait – közölte a minisztérium a pedagógusnapi tüntetésre reagálva. Mint írták: „a PDSZ tüntetésén részt vevő hálózatok egy része tisztázatlan szervezeti formával, valamint támogatottsággal működő szerveződés. Öncélú akcióikkal bebizonyították, hogy antidemokratikusak, nem tisztelik sem a törvényeket, sem mások jogait. Fellépésük a középiskolások, a hallgatók, a pedagógusok, a szülők nevében ezért hiteltelen. Nekik ugyanis nem a kormánnyal, hanem a békeszerető magyar emberekkel van vitájuk.”

Az Emmi a hat pedagógus-szakszervezet közül öttel – a Pedagógusok Szakszervezetével, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezettel, az Oktatási Vezetők Szakszervezetével, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetével, a Keresztény Pedagógusok Szakszervezetével – megállapodott, és javaslataikat figyelembe véve együttműködik a köznevelési rendszer megújításában. A Magyar Rektori Konferencia, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Európai Üzleti Tanács és a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete részvételével létrehozta a Felsőoktatási Kerekasztalt és a felsorolt szervezetekkel az Emmi közösen dolgozik a felsőoktatás magasabb színvonalúvá és versenyképesebbé tételén – közölte a minisztérium.

Hiánypótló intézkedés a pedagógus kar létrehozása

Az Általános Iskolai Igazgatók Országos Szövetsége fontos, hiánypótló intézkedésnek tartja a pedagógus kar létrehozását – közölte a szervezet. A Jeszenszkyné Gallai Gabriella elnök által jegyzett közleményben rámutattak: a kar megalakulása azért támogatandó, mert régóta várt szerepet tölt be az egységes szakmai álláspont megjelenítésében. Jelenleg a pedagógusoknak ugyanis nincs olyan szervezetük, amely minden műveltségterületre vonatkozóan országos szervezettséggel rendelkezne. Kitértek arra is, hogy a szakmai tagozatok megalakulásával megvalósulhat, hogy véleményükkel érdemben befolyásolhatják a szakterületüket érintő döntéseket. Úgy látják, hogy az állami intézményekben dolgozó pedagógusok automatikus taggá válása a hivatás presztízsét növeli, a több mint százezer tagú testület az ország legnagyobb hivatásrendi szervezete lesz.

A szervezet támogatja a pedagógus etikai kódex magalkotását is, hozzátéve, hogy a pedagógusok túlnyomó többsége életmódját és munkáját tekintve jelenleg is az írott és íratlan normáknak megfelelően él és végzi nevelő-oktató tevékenységét. Az etikai kódex elsősorban a kevésbé normakövető kollégáknak jelent majd útmutatást – jegyezték meg, kiemelve: a kódex lehet hivatkozási alap, segítséget nyújthat a pedagógus pálya méltó elismerésének visszaállításában is.

A szövetség a köznevelési rendszer megújításától a minőségi nevelést és oktatást szolgáló intézkedéseken túl a pedagógusok élet- és munkakörülményeinek javítását, a kiszámítható előrejutási lehetőséget, teljesítményhez kötődő minősítési rendszert és az értelmiségi pályához méltó bérezést garantáló életpályamodell bevezetését várja a kormánytól.

Az országos szervezet, illetve jogelődje, a Budapesti Általános Iskolai Igazgatók Kollégiuma (BÁIK) 1991 óta tesz erőfeszítéseket az igazgatók munkájának könnyebbé tételéért, elismertetéséért, a vezetők szakmai támogatásáért, az igazgatók szakmai képviseletéért. Fontosnak tartják az oktatáspolitikai célok, tervek, jogszabályok kidolgozásában, véleményezésében való részvételt, az igazgatói hivatás etikai normáinak kidolgozását és a korszerű vezetői munkához tanácsadás és segítség nyújtását. Ennek érdekében képviselőik részt vesznek az Országos Köznevelési Tanács és a Pedagógus Civil Fórum munkájában.

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!