MŰ-MI ÉS A MINDENHATÓ
Írta: Dr. Békefy Lajos
A sorozat elérhető lesz a szerző Facebook-oldalán, illetve egy szűkebb válogatás nálunk is.
NYÁRI TÖPRENGÉSEK A MESTERSÉGES INTELLIGENCIA ÉS A SZUPER-INTELLIGENCIA, A GÉP ÉS AZ EMBER HELYÉRŐL, VISZONYÁRÓL ISTEN VILÁGRENDJÉBEN
Van-e istentudata a mesterséges intelligenciának? Hisz-e Istenben? Vagy információhalmazok jól rendezett tömegével rendelkezik? A dataizmus győzelmét láthatjuk ebben? Van-e lelke a MI-nek? Személyisége? Mennyire függ a műintelligencia emberi teremtőjétől, tervezőitől, programozóitól? Azok hitétől vagy hitetlenségétől? Van-e mű-istenképe? Mi lehet a felhasználási területe az egyházakban? MI és a vallások? A MI és az istenképűség, s az emberi szabadság helyzete. Vagy már mesterségesen korlátozott, manipulált szabadságban élünk? „Digitális világbörtön” felé tartunk (Korsgaard) vagy új emberiség felé? Válhat-e emberré a gép, a robot? Válhat-e Istenné a mesterséges intelligencia? Antropomorf vagy humanoid lények a robotok? Kis keresztyén antropológia, teológia, etika az „algoritmológia” korában. Ilyen és hasonló kérdésekről töprengünk majd. Próbálunk megfogalmazni bibliai, keresztyén teológiai válaszokat, illetve az egyházi gondolkodásra irányuló kihívásokkal is szembesülünk a nemzetközi református, protestáns, katolikus kutatások, vélemények tükrében. Ismerkedjünk meg a kiber (cyber)-etika, a digitális etika fontosabb keresztyén szempontjaival, megállapításaival. Az emberi méltóság megőrzésének lehetőségei, jogi és más természetű garanciái a digitális korban.Kapcsolódjon be jövő héten induló sorozatunk MI-leckéinek gondolatmenetébe.
S hogy miért MŰ-MI? Azért, mert a mesterséges intelligenciát mű-intelligenciának vagy virtuális intelligenciának tekintjük. Emberi műalkotásnak mindenestől fogva. A robot, s mögötte a kétarcú MI nem a Teremtő teremtménye. Hol vannak mégis a végtelen felé táguló határok Isten-ember-robot/MI viszonylatában? Gondolkodjunk együtt a nyári csendpillanatokban erről is…