A POSZT-TRIANONI TRAUMÁKTÓL A KRISZTUSI KITÖRÉSI PONTOKIG, GYÓGYULÁSIG, A NEMZETI IMANAPIG (II.)

A nagyváradi várban tartott Őrizd a várat! református egységfesztiválon elhangzott előadás szerkesztett változatának folytatását adjuk ma át Olvasóinknak. Ez a sok száz hallgatóságnak árnyékot adó nőszövetségi sátorban hangzott el rövidített formában május 20-án délután „Magyar Egység – solus Christusban! Esélyek, buktatók, remények” címmel. Június 4-re, a Nemzeti Összetartozás Napja tiszteletére ezen túlmenően ismételten közöljük a Nemzeti Bűnbánat és Önismeret Imanapjára, a Nemzeti Silentiumra vonatkozó váradi javaslatot, valamint újra közöljük a Charta XXI. felhívását is június 4. tiszteletére.

  

POSZT-TRIANONI TRAUMÁK, CSONKOLÁSEPIDÉMIA ÉS ELLENSZEREK

 

Előadó a buktatók és az esélyek között mélylélektani, igei és történelmi összefüggéseket mutatott fel. Trianont nem úgy említette, mint ami mindennek az oka, mintha nemzeti, családi, egyházi traumák, 20. századi történelmi sokkok egyetlen oka lenne Trinanon. De mint jelenségkategóriát használta a megjelölést, utalva a trianoni trauma verbális és tapasztalati vetületére ezzel az egy szóval: csonkolás. Vagy szétdarabolás. Hiszen a család-történetekben Erdélyben, Felvidéken, Délvidéken, Kárpátalján, meg az anyaországban is számos ponton lehet tetten érni, nevesíteni a csonkolás jelenségét. Amit felerősített a közel ötven évnyi ateizmus, egyházellenesség, magyarságellenesség, internacionalista nemzetellenesség, s ennek érzelmi, tudati, lelki hullámai ráerősítettek a tudatalatti trianoni traumákra. Így a trianoni és poszt-trianoni rémségek, sokkok, rejtett reflexek között említette, hogy a „várba” belopakodott az ellenség a legkülönfélébb formában. A traumák multikauzálisak. Sok origójúak, eredőjük van. Legdrámaibb módon a demográfiai csonkolás formájában tapasztaltuk meg, az abortuszok millióiban, az egyke vagy egy se családvesztő, nemzetvesztő formájában. Ezt követte mintegy belső gravitációként és folyományként a családtudat csonkolása, csonkulása, amikor a kettős nevelés tilalmának hamis ideológiájával próbálták a családokat elrabolni természetes táptalajukról, összetartó hagyományaiktól, jól bevált nevelési mintáiktól, államosítani, s az iskolák révén ideologizálni, megosztani, sorvasztani szülők és gyermekek szerves vérségi és lelki kapcsolatát. Ehhez szorosan kapcsolódott a templom és iskola egységének szétrombolásaa lelki csonkolás. A hitbeli rablás, ahol csak lehetett. Ami összekapcsolódott egyrészt a többségi nemzet, nyelv, vallás nem ritkán erőltetett előtérbe tolásával, a gyakran másodrendűnek tartott kisebbség bírálatával, gúnyolásával, megalázásával. Magyarság-tudat csonkolás lett napirendi ponttá szerte a poszt-trianoni területeken. Mai poszt-trianoni, keleti poszt-kommunista és nyugati poszt-keresztyén csonkolás a sokbálványúság, a poliidolatrizmus eszközrendszerével valósul meg: a konzumbálványoktól a testbálványokon át a kulináris élvezetek élvezd a mai napot! bálványáig számos formája virul a lélekrombolás, az egydimenziós emberszemlélet (vakság) modern hadjáratának. Ma tanúi vagyunk a posztmodern társadalmak, köztük az anyaországi nem tudatos, de gigabájt-ártalomként jelentkező, főként a felnövő generációt támadó nyelvcsonkolásnak, kommunikáció csonkolásnak. Töredékszavakkal kommunikálnak gyerekeink, unokáink, beszélni, beszélgetni egyre nehezebb nekik, meg főként velük. Egyfajta kommunikációs analfabétizmus hódít mindenfele. Ezt érzelmi csonkolás kíséri, a már kis kortól nézett agresszív játékok, filmek a gyűlölet-ellenszenv reflexek rövid pányvájára kötik a gyermekek lelkét. És közben a szelfizéssel szimbolizálható a modernkori nárcizmus kiteljesedése, az önbálványozás, az idiolatrizmus

KÖZÖSSÉGI CSONKOLÁSOK AZ EGYÉNIEK MELLETT – NEMZETI BUKTATÓK

 

A trianoni, poszt-trianoni, diktatúrabeli és a médiavilág diktatúrája közben kellett/kell megtalálni a várőrzés, a várlakók testi-lelki-szellemi erőnlétének, kondicionálásának az eszközeit.  E bonyolult és sokrétűen ható csonkolásepidémia, csonkolás-járvány elérte a nemzettudatot is, a szélsőséges nacionalizmusba vagy a jellegtelenné nyomorító kozmopolitizmusba kergetve sokakat, nem ritkán még felelős vezetőket is. A közbeszéd istentelensége és embertelensége már-már csaknem bevett szokás. Miként az is sokak tapasztalata, hogy haza nélküli országot akarnak ránk oktrojálni kívülről. Hogy ne érezzük jól magunkat ott, ahol „zúg az a négy folyó”. Pedig nyelvünk gyönyörű és szerves egységet teremtett meg két szavunk mély értelmű, történelmileg millió lélekszállal, eseményzsinórral megszőtt nemzet-, és család szőttesével, összefonásával: HON – OTTHON – OTTHON – HON egységét. Ma a hontalanítás és az otthontalanítás két nagy veszedelmünk, ami ellen az anyaország családpolitikája és migrációs politikája az egyik fegyver.

 

Az Őrizd a várat! felszólítására, és e hely valóságára rímel rá Czeglédi István prédikátor uram mondatainak idézése a nemzeti buktatókról, bűnökről. 1650-ben máig érvényes református történetteológiai megállapítást tett: a török átok, átvitt értelemben az idegen uralom önmagunk bűneinek következménye részben. Az irigység, a széthúzás, a pártoskodás és a bálványozás önrombolásáé. Gyógyírként ő sem, mi sem tudunk mást mondani: „Ha Krisztus szavára hallgatunk, nem lesz úgy a török e hazában örök”. Értsük jól: semmi, ami idegen, nem lesz örök, ha Krisztus szavára hallgatunk!

 

ERŐSÍTŐ SZÉRUM: RESISTÉR! PLUSZ POZITÍV KRISZTUSI KITÖRÉSI PONTOK

 

Mindezeket a veszélyeket és buktatókat számba véve, melyek a jéghegy csúcsát mutatják csak, mi lehet a kiút, a remény? Két lehetőség adódik, pontosabban a kettő együtt alkalmazható hatékonyan, mint multiterápia. Amint a hugenotta Marie Durant (1711-1776) fogalmazta 38 évi francia börtönsorsa alatt, amit protestáns hitéért vállalt: RESISTÉR! – álljatok ellent a gonosznak! Ezt Jakab apostol intésével egészíthetjük ki: Engedelmeskedjetek azért az Istennek, álljatok ellen az ördögnek, és elfut tőletek (Jakab 4,7). Minden poszt-trianoni, poszt-kommunista, poszt-modern csonkolásnak álljatok ellen! De az ellenállás még nem elég, még kevés. A csonkolások pozitív feldolgozása, az onnan történő ellépés, továbblépés, lelki koncentráció kell ahhoz, hogy a várfalak hézagait, a lyukakat betömjük, a sérüléseket, omlásokat helyreállítsuk. Renoválni, sőt reformálni kell!

 

Keresni a pozitív krisztusi irányt! Krisztussal a kiutat. Az egyik igei kitörési pont: Mindent megvizsgáljatok, ami jó, azt megtartsátok (1Thessz 5,22). A másik, ezzel párhuzamos igei irány a lelki fegyverek felöltésére ösztönöz. Isten fegyvereit vegyük fel, az igazságszeretet páncélját, a békesség saruját, a hit pajzsát, a Lélek kardját (Efézus 6,13kk).  Így lesznek a várvédők alkalmasak arra, hogy őrizzék a várat: családjukat, egyházukat, nemzetüket, a hont és az otthont, az édes anyanyelvet!  Feladataink felismerése, szembenézés buktatóinkkal, egyéni és közösségi bűneinkkel pedig bűnbánat nélkül nem mehet. „Szíveteket szaggassátok meg, ne a ruhátokat!” – intette népét Jóel próféta (2,13). Mert minden a szívből jön elő, ami beszennyezi az embert, s ami megtisztítja, megszenteli, az is. Ezt a bibliai igazságot ültette át Albert Schweitzer a múlt század elejére, amikor uppsalai etikai előadásaiban (1923) így fogalmazott: Ha nincs kultúránk, szívkultúránk, hitünk, nem lesz erkölcsünk sem, s nem lesznek őrállók sem. A háború azért következett be, mert elaludtak az őrállók!

KÖZGYÓGYSZER: NEMZETI IMANAP, „PUBLIKUS ORÁCIÓCSKA”

 

Előadásom végén felhívtam a figyelmet arra, hogy éppen itt, Bethlen Gábor földjén lenne jó felhangosítani, visszavenni, és a mai köztudatba beemelni a nemzeti önismert és bűnbánat napját. A Nemzeti Imanap felettébb szükséges lenne ahhoz, hogy a resistér-t és a krisztusi pozitív kitörési irányokat nemzeti méretekben népünk elé vigyük, mert a csonkolásos betegségek, traumák feldolgozásának meg kell találni, újra fel kell ismerni a történelmileg adott eszközeit. Hiszen amint 1619-ben Bethlen Gábort királlyá választotta a gyulafehérvári országgyűlés, határozatilag kérte tőle a poenitentia publica-t, a közbűnbánat tartását, orációcskák, bűnbánati imanap megtartását. Tolnai István prédikátor uram gyönyörűen fogalmazta meg 1620-ban, csupa nagy betűvel írva a fontos teremtésbeli rendeket: közbűnbánati nap azért kell, hogy „mint kellessétek előmozdítsátok szerelemes Hazátokat, édes Nemzeteteket, Véreteket, a maroknyi Magyarságot, s ebben lévő nyáját a nagy Pásztornak, a Jézusnak”.  Akkortájra már Zürichben és Svájcban működött a nemzeti imanap, Angliában, Dániában 1620-21-ben vezették be általánosan, az USA-ban 1863-ben. 

 

Nagyon is időszerű lenne hazánkban, Kárpát-medence szerte szószólóivá válni ennek az ügynek. Így a nemzeti pönitencia, bűnbánat napjával a poszt-trianoni szomszédságnak is példát adhatnánk arra, hogy lelki dimenziója is van, lehet az elszakított területeken élőkkel a napi, diplomáciai, gazdasági, kulturális kapcsolatoknakEbben az emberi kapcsolatok minőségi és személyes szintű megtisztítására és lelki tágasságba emelésére a mi nemzedékünknek kiváltképpen van feladata. Az idő sürget! Csak megújított, a Szent Lélek fegyverét felöltött mai krisztusi sereg lesz képes a várat jelképesen és ténylegesen megvédeni! Nem támadni akar Krisztus szent serege, hanem védeni!

 

Ezért hát Nemzeti Közimára, Silentiumra, és lelki fegyverre fel, honfitársaink – honunkért és otthonainkért, anyaszentegyházunkért, minden magyarért, de még szomszédainkért is! Váradra üzenem ma innen, s minden várvédőnek szerte a kis és nagy hazában, s a nagyvilágban, kiben „magyar szív dobog”: „Krisztusban előttünk, fölöttünk a VÁR, AKI ránk vár. Ha ’belakjuk’ Őt, ránk béke vár. Ő az igazi BÉKEVÁR!”.

*

Addig is június 4. átgondolására és a feldolgozására segítő jeladásként álljon itt a CHARTA XXI. elnökségének május 8-án kiadott felhívása, amit ha tehetünk, tegyük is meg: küldjük ezt tovább.

 

„Trianon nem választhat el sem szülőföldünktől, sem egymástól…”

 

A CHARTA XXI EGYESÜLET FELHÍVÁSA A NEMZETI ÖSSZETARTOZÁS NAPJÁRA

 

A magyar országgyűlés azzal, hogy 2010-ben június 4-ét a nemzeti összetartozás napjának nyilvánította, gondolatainkat a veszteség okozta önsajnálat helyett a megoldás keresése felé terelte. A nemzeti összetartozásról szóló törvény megállapította, hogy a Magyarország feldarabolására adott korábbi válaszaink nem hoztak megoldást. Térségünk csak egyenrangú országok kölcsönös tiszteleten alapuló együttműködése révén lehet sikeres. A trianoni békediktátumra való emlékezésünk nem irányul senki ellen, és csak akkor lesz hiteles, ha más nemzetek tagjaiban okkal sérelmeket keltő hibáinkat is számon tartjuk, és azokból okulunk.

 

Ha nem akarunk az unió másodrendű állampolgárai lenni, szomszédainkkal összehangoltan kell cselekednünk. Ehhez azonban az is szükséges, hogy senki ne legyen albérlő a saját szülőföldjén, és hogy helyreálljon a szétszakított magyar nemzet lelki egysége.

 

Ezért kérjük mindenkitől a személyes részvételt. Ezen a napon ne csak hivatalos megemlékezéseken vegyünk részt. Ki-ki személyesen, magánemberként is tegyen a magyar nemzet határmódosítás nélküli újraegyesítéséért! Küldjünk mindannyian legalább egy elektronikus levelet, üzenetet, vagy emeljük fel a telefont és köszöntsünk egy másik országban élő ismerőst, barátot, rokont. Fejezzük ki, hogy semmilyen határ nem írhatja felül sem a barátságot, sem az egymás iránti felelősséget, sem a szeretetet. Kapcsolódjunk össze sok-sok egyéni szálból font, eltéphetetlen kötelékkel. Trianon különféle országokba osztott szét bennünket, de nem választhat el sem szülőföldünktől, sem egymástól. Egy a nyelvünk, egy a kultúránk, egy a nemzetünk.

 

Budapest, 2017. május 8-án

 

A Charta XXI elnöksége

  

MIKOR BORULSZ…

 

Szegény magyar, gyász a sorsod,

Fejed mégis fennen hordod.

Mikor borulsz sírva végre

Jézus Krisztus előtt térdre?

 

Szegény magyar, sok a vétked,

Tennen erőd meg nem védhet.

Mikor nézel hittel végre

Jézus Krisztus keresztjére?

 

Balsors üldöz, bánat éget,

Nem találod békességed.

Mikor borulsz oda végre

Jézus Krisztus kebelére?!

 

(Vargha Tamás)

 

 

Írta, előadta: Dr. Békefy Lajos (Budapest, 2017.06.03. gratisnews.hu)

 

Kapcsolódó anyagok:

 

Dr. Békefy Lajos, ŐRIZZÜK A VÁRAT, MÉG INKÁBB VIGYÁZZUNK AZ ŐRIZŐKRE! – FELHÍVÁS A NEMZETI ÖSSZETARTOZÁS NAPJÁRA (I.) – 2017.06.02. – bekefy.agnusradio.ro

 

Dr. Békefy Lajos, MAGYAR NEMZETI SILENTIUMOT! - DR. SURJÁN LÁSZLÓ TÁMOGATÓ LEVELE NEMZETI IMANAP, SILENTIUM TARTÁSÁRA, DR BÉKEFY LAJOS CIKKE NYOMÁN – 2017.06.01. – bekefy.agnusradio.ro

 

Dr. Békefy Lajos, AZ ÓRA PARANCSA: ELJUTNI AZ ISTEN-CSENDTŐL A MAGYAR NEMZETI SILENTIUMIG, A SPIRITUÁLIS MINIMUMIG - PÜNKÖSDRE HANGOLÓ (II.) – 2017.05.31. – bekefy.agnusrado.ro

 

 

További frissen szedett, írt lelki „pünkösdi rózsák”

 

Dr. Békefy Lajos, REFORMÁTUSKÉNT SZÍR IMAKÖNYVEMET LAPOZGATOM, S A SZENT LÉLEK PÜNKÖSDRE HANGOLJA LELKEMET (III.) – 2017.06.01. – bekefy.agnusradio.ro

 

Dr. Békefy Lajos, SZÍR IMAKÖNYVEMBŐL: PÜNKÖSDRE HANGOLÓ GYÖNYÖRŰ GONDOLATAKKORDOK (I.) – 2017.05.30. – bekefy.agnusradio.ro

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!