Eljön a pillanat, hogy megindulunk az eredeti tisztaság és szeretet felé

Egyházunk életében is drámai napokat élünk. XVI. Benedek pápa lemondása után készülünk a konklávéra, kérjük a Szentlélek segítségét, hogy csakis Isten akaratát követve és az egyház javát keresve választhassuk meg Szent Péter utódját” – mondta Erdő Péter esztergom–budapesti érsek római címtemplomában, a Santa Balbina-bazilikában, ahol pápaválasztó bíborosként a konklávéért celebrált misén.

A tékozló fiú példabeszédéből kiinduló homília témája a mai „virtuális valóságban élő” ember és nemzedék „sodródása” volt, miközben „kopnak, rongyolódnak körülöttünk a helyzetek és adottságok”. Erdő Péter szerint azonban „eljön a pillanat, hogy fölemeljük a fejünket, és meginduljunk az eredeti tisztaság és szeretet felé”. A bíboros Ady Endre Menekülés az Úrhoz című versének sorait idézte („Be szép a régi kép, a tiszta...”).

Nemcsak a hívők, az egyház számára is „most itt van az alkalmas idő, most kell felkelnünk, felemelnünk a fejünket, s ha nem találjuk a hazavezető utat, hát kérdezősködnünk kell a régiektől, hogy melyik út volt a jó (...), hogy ma is hazahívó szó, világosság, iránymutatás, örömhír lehessünk az egész emberiség számára”.

A mise után Erdő az MTI-nek elmondta, azért nevezte „drámainak” az egyház helyzetét, mivel „XVI. Benedek lemondása váratlan volt és az egyházat felelősségével és igényeivel szembesítette”. Erdő Péter hozzátette, hogy a pápaválasztó bíborosok feladata az „egyház megújítása” lesz, ehhez pedig az „isteni gondviselésbe és az emberi ítéletbe” vetett bizalom kell. A konklávéba kedden belépő bíboros kijelentette: ha a pápaválasztó bíborosokkal „megérezzük az isteni gondviselést, megtaláljuk a követendő utat”.

A magyar–olasz nyelvű szentmisén részt vettek a római Pápai Magyar Intézet tagjai (PMI), a Vatikánban és Rómában szolgáló magyar papok és nővérek, az olasz főváros magyar közösségének tagjai és olasz hívők is. A templomban az olasz televíziók kamerái is sorakoztak, mivel az olasz sajtó Erdőt a pápajelöltek között tartja számon. A templomból távozó Erdő Pétert taps kísérte.

A 115 pápaválasztó bíboros többsége vasárnap római címtemplomában tartott szentmisét a konklávéért. Az Aventinus-dombon levő Santa Balbina-bazilikát Erdő 2004 márciusában vette birtokba. II. János Pál jelölte ki számára ezt az ókeresztény római templomot, melyet az első magyar bíboros, a Váncsa nembeli István saját temetkezési helyéül választott. Szent Balbina II. században meghalt vértanú szűz volt.

Erdő Péter vasárnap külön üzenetet intézett a magyar hívőkhöz, hogy imádkozzanak a kedden kezdődő konklávéért, hogy a pápaválasztó bíborosoknak „a Szentlélek adjon világosságot”.

+

Elhangzott nagyböjt 4. vasárnapján, március 10-én, Erdő Péter bíboros címtemplomában, a Santa Balbina-templomban.

(Lk 15,1-3.11-32

Krisztusban Kedves Testvérek

Nagyböjt 4. vasárnapja van. A bűnbánat útját járva közeledünk Krisztus kereszthalálának drámájához és a feltámadás ünnepéhez. Egyházunk életében is drámai napokat élünk. XVI. Benedek pápa lemondása után készülünk a konklávéra, kérjük a Szentlélek segítségét, hogy csakis Isten akaratát követve és az Egyház javát keresve választhassuk meg Szent Péter utódát.

A bűnbánat és a megtérés Krisztus tanításában központi helyet foglal el. Már nyilvános működése kezdetén azt hirdeti: "Térjetek meg, mert elközelgett az Isten országa!" Isten és ember viszonyát sokféle úton közelíthetjük meg. Szavakba nem foglalható érzések, természeti környezetünk, a világmindenség nyitott lelkű szemlélése is ezek közé az utak közé tartozik. Hiszen a Teremtő átvilágít, átragyog a teremtett világon. Bennünk pedig rejlik valamilyen titokzatos érzék a valóság mélyebb dimenzióinak megragadására.

De az emberben csodálatra méltó tulajdonság a beszéd és az ezzel szorosan összefüggő fogalmi gondolkodás is. Le tudjuk írni, és az Egyház hosszú története során pontosan meg is fogalmaztuk, hogy mi a bűn, mik Isten erkölcsi törvényének legfőbb szabályai, mi a bűnbánat, mi a bűnök bocsánata, amelyben szilárdan hiszünk, és amelyet még a Hiszekegyben is megvallunk. És Krisztus tanítása nyomán fogalmakba és meghatározásokba öltöztetve kidolgozta az Egyház a kegyelemtan gazdagságát is. Mert nem csupán meg kell bánnunk bűneinket. Nem csupán el kell nyernünk Isten bocsánatát a bűnbánat szentségében - vagy ha arra nincs mód, a tökéletes bánat révén -, hanem ez a megtérés egyben a kegyelmi állapot visszanyerését is jelenti. Ragyogó fehér menyegzős ruhát, Isten bensőséges közelségét.

 

De fogalmakon, meghatározásokon és szabályokon túl a mai ember sokszor a virtuális valóságban mozog. Egész nemzedék számára jelenthet vonatkozási pontot egy-egy kép, egy-egy történet, amely akár a világhálón magával ragadó erővel terjed. És itt, a kommunikációnak ezen a síkján újra csak közvetlenül találkozunk Jézussal, és rádöbbenünk, hogy az ő eredeti, személyes hangvétele, a példabeszédek világa, mintha éppen sajátosan is a mai emberhez szólna. Krisztus mindig a kortársunk, mindig fiatal. Üzenete mindig friss és erőteljes.

A tékozló fiú példabeszéde, ahogyan Szent Lukács evangéliumából felolvastuk, talán nem is szorul magyarázatra. Mert ott látjuk, ott érezzük magunkat ennek a fiúnak a szerepében. Mi vagyunk azok, akik örökségünknek tekintjük az életet, és szabadon, kedvünkre azt akarunk kezdeni vele, amit éppen tetszik. És megyünk, vagy még inkább sodródunk a magunk útján, és kopnak, rongyolódnak körülöttünk a helyzetek és az adottságaink, és szinte nem marad semmi a kezdeti energiából. Kezdjük rosszul érezni magunkat, fordulunk jobbra-balra, segítséget keresünk. De egyik helyzetünk rosszabb, mint a másik. Mintha ritka lenne a levegő. És akkor eljön a pillanat, hogy fölemeljük a fejünket, és meginduljunk az eredeti tisztaság és szeretet felé. Ahogyan Ady Endre írja: "Be szép a régi kép, a tiszta, Be szép volt a világon élni".

És ez az a pillanat, amikor az Isten felé kell fordulnunk. Amikor olyan új, végtelen lehetőséget kapunk, mint utunk kezdetén. Fölkelek és Atyámhoz megyek - mondja a tékozló fiú.

Nem lesz könnyű a visszaérkezés, de egyben biztosak lehetünk: akit otthagytunk, akitől "függetlenítettük magunkat", ő most is tárt karokkal vár minket.

Nem csak visszafogad fiának, de ünnepet rendez nekünk. És gyűrűt húzat az ujjunkra. S még a lábunkra is sarut rendel. Itt, Rómában - a régi templomok apszismozaikja alapján és a konstantini kalandos adománylevél szövegéből kiindulva - talán még fehér kapcát is ad a saru alá, ami pedig a perzsa satrafák és a római bíborosok kiváltsága volt. Szóval nem akarja, hogy akárcsak egy porcikánk is magán viselje a számkivetettség és a kóborlás porát.

Ez a helyzet pedig elragadó igazság és távlat az életünk számára. Azt jelenti, hogy nem tengerparti kagylóhéj módjára végezzük a világmindenség hordalékaként, hanem hazatalálunk. Isten személyes szeretetébe, a boldogság, a világosság és a béke országába.

Most van itt az alkalmas idő. Most kell felkelnünk, felemelnünk a fejünket, s ha nem találjuk a hazavezető utat, hát kérdezősködnünk kell a régiektől, hogy melyik volt a jó út, melyik az az ösvény, amelyik a fogságból az egyetlen és igazi otthon felé vezet. Ez az út maga Jézus. Őt meghirdetni az embereknek - ez az Egyház dolga. Ezért létezünk. Kérjük a mai szentmisében Urunkat és Mesterünket, adjon világosságot és erőt Egyházának, hogy ma is hazahívó szó, világosság, iránymutatás, örömhír lehessünk az egész emberiség számára.
Ámen.

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!