kdnp.hu
Az Európai Beruházási Bank (EIB) 140 millió euró hitelt nyújt Magyarországnak a közúthálózat fejlesztésére, modernizálására egy 500 millió eurós hitelkeret első ütemeként, a hitelkeretről szóló megállapodást hétfőn írta alá Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és Baranyay László, az Európai Beruházási Bank alelnöke Budapesten.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter elmondta: a kedvezményes hitelből a közúthálózat fejlesztését fogják finanszírozni a következő öt évben.
A nemzetgazdasági miniszter az aláírás előtt ismertette: a kormány és az EIB között lezajlott egyeztetések nyomán az EIB a 2020-ig tartó időszakban kész Magyarország közúti infrastruktúrájának fejlesztéséhez 500 millió euró összegű – több részletben lehívható – hitelkeretet biztosítani.
„A hitelkeretnek köszönhetően közúthálózatunk azon elemeit is gyorsabb ütemben tudjuk modernizálni, amelyek nem tartoznak a Transzeurópai Közlekedési Hálózathoz, illetve európai uniós forrásokból nem támogathatóak" – mondta Varga Mihály.
Varga Mihály kiemelte: a megújuló úthálózat hozzájárul a regionális egyenlőtlenségek csökkentéséhez, a közúti elérhetőség javításával a magyar vállalkozások hatékonyságának és versenyképességének növeléséhez, a közlekedésbiztonság javításához, sőt a jobbá váló közúthálózat az ország turisztikai lehetőségeinek jobb kiaknázását is segíti.
A hitel segítségével többek között olyan beruházások valósulhatnak meg, mint az M8 és az M44 gyorsforgalmi út Kecskemét (M5)-Nagykőrös-Békéscsaba közötti szakasza, az M85 autóút Csorna-Sopron, országhatár szakasza, és a 23. és 25. főutak Bátonyterenye-Ózd közötti szakaszainak gyorsforgalmi fejlesztése.
Varga Mihály hangsúlyozta: „nagyra értékeljük azt a segítséget, amelyet az Európai Beruházási Bank szakértőitől kap Magyarország, az EIB ugyanis nemcsak a hitelszerződések révén, hanem a gazdaságfejlesztési kérdésekben, az uniós források lehívása és felhasználása során nyújtott szakértői segítéségével a 2014-2020-as időszakban is segíti Magyarországot abban, hogy elérjük gazdaságpolitikai céljainkat".
Varga Mihály elmondta: a hitelkeret fennmaradó részét a projektek előrehaladása alapján, két részletben, előreláthatólag 2018-ban és 2020-ban hívhatja le az ország. A miniszter közölte: a hitelkeretből 2020-ig valósítanak meg közúti fejlesztéseket, a hitelkeretet 25 éves futamidejű, öt éves türelmi idővel.