A börtönreformtól a Vasárnapi Iskoláig

Sorozatunkban néhány tollvonással felvázoljuk azoknak az életét, akik a keresztyén gyermekmunka, gyermekmisszió, majd a Vasárnapi Iskola mozgalmának megalapítói voltak, és mai elkötelezettjei. A szociálisan érzékeny angoloktól indul a bemutató, s elér egészen a mai Afrikáig. Először Robert Raikes-szal (1735-1811) ismerkedünk meg. Majd Hannah More, az első női pedagógus következik, aki írásaival csatlakozott a mozgalomhoz, s a ma élő Vinay K. Samuellel zárjuk a gazdag arcképcsarnokot.

 

A börtönreformtól a Vasárnapi Iskoláig

 

 Robert Raikes egész életét a dél-nyugat angliai Gloucesterben töltötte. Édesapjának nyomdája volt a városban, és a helyi lap, a „Gloucester Journal” tulajdonos-kiadója volt (a képen a szülőház homlokzata látszik). Iskoláit is a városban végezte. Apja 1757-ben bekövetkezett halála miatt ő vette át a nyomdát és a lapot, megnövelte a példányszámot, és csinosított a külső megjelenésen. Írásait emberszeretet, szociális érzékenység hatja át. Anglikán egyháza laikusaként főként az angol börtönrendszer embertelen körülményeiről írt,  az alkoholizmus rombolásáról, és a szegény gyerekek, főként a kéményseprők gyermekeinek robotoltatása ellen rótta sorait. Sokszor megfordult a börtönben látogatóként, tudta, látta, mit kellene változtatni, ezért sürgette a börtönreformokat.

 Egyszer egy vasárnapon éppen a St. Catherine templomba tartott, amikor feltűnt neki, mennyi gyermek nyüzsög az utcán. Megkérdezte a kertész feleségét, aki éppen a templom körül szorgoskodott, mi ez a gyermektumultus. Megtudta: azért rosszalkodnak az utcán, mert nincs hova menniük. Legtöbbjük egész héten ár robotol a közeli tintagyárban, csak vasárnap szabadok, ilyenkor aztán kitombolják magukat. A börtönben gyakran beszélgetett a rabokkal, s rájött, sokuk élete amiatt siklott ki, mert szegényes, üres, szürke gyermekkoruk volt. Ekkor határozta el, hogy az egyházközség lelkészével, Thomas Stock tiszteletessel együtt a vasárnapi tombolás helyett beviszi ezeket a gyerekeket a börtönnel szembeni egyik egyházi épületbe (a képen látható udvaron tartották az első alkalmakat) . Öt és tizenöt éves kor közötti gyerekeknek, sokszor szakadt rongyokban járóknak, kezdett el leckéket adni, betűvetésre oktatni őket, a Biblián keresztül olvasni tanította őket, énekeket, imákat ültetett a szívükbe. Levette lelkükről a rongyokat, koszt, korai kiégést Jézus Krisztus nevében és megismertetésével.

 

1 250 000 kis brit jutott később állami iskolázáshoz

 

 Az angol iskolarendszer története feljegyzi Raikes nevét arról is, hogy az 1831-től 1 200 000 angol gyermeknek állami oktatást biztosító iskolarendszer felett ő  bábáskodott. Sokan kissé rossznyelvűen ezt azzal is magyarázták, hogy Raikes 1767 szentestéjén Anne Triggevel kötött házasságát Isten nagyon is megáldotta, tíz gyermeke közül három fiú volt, hét lány. Iskoláztatásuk a kötelező és „ingyenes” oktatási rendszer hiánya nagyon is kemény anyagi terhet rótt a családra. Bár ők még nem élvezték az ingyenes és kötelező iskoláztatás előnyét, de ez a családi körülmény tette őt ennek az iskolareformnak az élharcosává, s valószínűleg sok gyermekes apaként – az említett utcagyerekek szociális szükséghelyzete mellett - a nagy család lelki stabilitásának gondja és feladata alakíthatta ki szívében a Vasárnapi Iskola látomását és programját.

A „rongyosok iskolája” világmozgalommá nőtt

 

 Raikes börtönlátogatásai során felfigyelt arra, hogy milyen sok elítélt töltötte életének korai szakaszát az angol szegény-törvény (Poor Law) értelmében dologházban. Az ún. szegény-törvényt már a középkorban bevezették Angliában, hogy a társadalomnak ezt a rétegét az utcáról bevigyék a foglalkozatás révén zárt rendszerbe, s ne ott heverjenek a város zegzugaiban hajléktalanul a nincstelenek. Ez egyrészt jó dolog volt, másrészt belterjessége révén hozzájárult a bűnözés újratermeléséhez. Ezen akart változtatni a gyermekmisszió gondolatával és gyakorlatával Raikes. Ugyanis nagyon sok nincstelen, szegény gyermek töltötte élete korai szakaszát a sivár dologházakban. Ezekben az angol „szociális intézményekben” százezrek éltek, dolgoztak. A legfontosabb lépésnek a sivárság felszámolására az oktatás bizonyult. A Biblia mellett fontos volt a káté, a hittankönyv forgatása is. Gloucesterben egyre több iskola nyitotta ki ajtaját vasárnaponként az utcagyerekek előtt is.

 Robert Raikes az Arminian Magazine-ban így számolt be 1784-ben az 1780 óta szerzett tapasztalatokról és a ”módszerről”: „A gyerekek reggel tíz órára érkeznek és tizenkettőig maradnak. Ekkor hazamennek, majd egy órára ismét visszajönnek. Szentlecke, bibliaolvasás után átvezetjük őket a templomba. Az istentiszteletet követően öt óra utánig még kátéismeretet tartunk nekik, majd szép csendben hazamennek”.

 A Vasárnapi Iskola Mozgalmát kezdetben sok kritika, sőt gúny érte. Sokáig csak így vették nyelvükre a városiak: „Raikes rongyosainak iskolája”. Voltak, akik a vasárnap megszentségtelenítését látták benne. 1831-re viszont Anglia miden állami iskolájában győzött a Vasárnapi Iskola, mert mindenütt bevezették, s ezzel a szigetország lakosságának 25 %-a részesült lelki táplálékban, erősítésben, egész életre szóló spirituális távlatokban már kisgyermek korában. Nathaniel Hawthorne amerikai író 1844-ben „A jóember csodája” című esszéjében örökítette meg Mr. Raikes csodálatos és eredményes küzdelmét a szegény gyermekek felemeléséért, a Vasárnapi Iskola Mozgalomért. Az amerikai író így summázta Raikes életművét: „Minden jó tett isteni minőséget hordoz magán, s ez nem fejeződik be az egyes cselekedetekkel, hanem tovább viszi a jó dolgokat végtelen sorozatban…”. Ez történt Robert Raikes-szel, a „rongyosok prófétájával”, és élete fő alkotásával, a Vasárnapi Iskolával is. Korábbi éveiben Jimmy Carter egykori amerikai elnök is tanított Vasárnapi Iskolában, ma világszerte közel félszázmilliós gyermeksereg részesül áldásaiból.

 

Dr. Békefy Lajos

 

 

 

  

 

 

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!