Összefoglaló táblázat és néhány gondolat Luther ás Kálvin tanításához kapcsolódóan a Reformáció, államhatalom, politika című könyvem alapján. (cikk)

Összefoglaló táblázat és néhány gondolat Luther ás Kálvin tanításához kapcsolódóan a Reformáció, államhatalom, politika című könyvem alapján.

Írta: Dr. habil. Birkás Antal (KRE ÁJK)

 

            Fontos, hogy Luther és Kálvin vonatkozó nézeteit a joghallgatók is ismerjék – látni fogják, hogy a nagy reformátoroknak is volt mondanivalójuk államról, jogról, politikáról és hatalomról (felsőbbségről).

 

  A táblázatban összefoglaltakon túl érdemes azért is ismerni e gondolatokat, mert egy részük ma is hasznos, továbbvitele érdemes – hívő és nem hívő jogászok és politikusok számára egyaránt meggondolandók. Ezek közül a legfontosabbak – amelyek hívő és nem hívő jogászok, politikusok számára egyaránt megfontolandók – a következők: a világi hatalom (állam) szükségessége, a törvények tisztelete (jogállamiság!), a közösségi döntéshozatal fontossága, az alkotmányeszme gondolata (különösen is Kálvinnál), és a józan ész szerepe a kormányzásban. És talán a legfontosabb a hivatásetika – úgy, ahogyan arról Luther és Kálvin gondolkodtak. Ez utóbbi egyfajta magyarázat is a protestánsok közéletben való „felülreprezentáltságra”, hiszen a protestantizmusban különös nyitottság van a közélet, a politika iránt. Ez pedig – többek között – teológiai okokkal is magyarázható.

 

Luther és Kálvin tanítása jogról, törvényről, világi felsőbbségről – összefoglaló táblázat

  Luther Kálvin  
A világi felsőbbség szükségessége Szükséges; alapvetően a bűn miatt. Szükséges; Isten rendjéhez tartozik, de nem csak a bűn miatt. (Egy „picivel” pozitívabb antropológia.)

 

 
A törvények „haszna” – teológiai megközelítésben A törvények kettős haszna.

Mindketten beszélnek a törvény két hasznáról, feladatáról.

  • Az első a törvény „tükör volta”, funkciója: a törvénybe tekintve megláthatjuk gyengeségünket, bűnös voltunkat (Gerhard Ebeling).
  • A lutheri tanítás szerint a törvény második haszna, hogy „a bűn felismertetésével Krisztushoz hajt”. (Reuss András)
  • „A törvény második használata vagy feladata az első használattól eltérően nem az, hogy megtanítson, milyen jótetteket kell elvégezni, hanem hogy mit kellett volna.” (usus elenchticus = napvilágra hozni, meggyőzni, vádolni). Ez történik, amikor az egyház feltárja és megnevezi a nyilvánvaló igazságtalanságot és bűnt, amely ezáltal tudatosodik és bűnbánatra indít.”
A törvények hármas haszna.

 

Harmadik „haszon”: vezérfonal az Isten rendje megvalósításában; önkéntes jogkövetés – olykor a kényszerrel „segítve”.

 

A harmadik funkciója (tertius usus legis) a „pedagógiai” funkció: a törvény nem csak azt mutatja meg, hogy bűnösök vagyunk – és ebben az értelemben a kegyelemre, Krisztusra szorulunk –, ill. mutat rá a nyilvánvaló igazságtalanságokra, hanem útjelzőként is szolgál.

 

Melanchthon szerint szükségünk van a törvény igéjére, hogy támaszunk és útmutatónk legyen. Ez Kálvinnál úgy fogalmazódik meg, hogy a törvény „vezetőnk az engedelmes életre” (John Richard de Witt).

 

 
A törvények szerepe és fajtái Egyházjog elvetése; világi jogról – és jogászokról – valamivel pozitívabb vélemény – de az is lesújtó.

 

„Törvénykönyvek helyett” a józan ész hangsúlyozása.

 

 

Ceremoniális törvények, erkölcsi törvények, Tízparancsolat, nemzetek/népek törvényei. Ez utóbbiak bár változhatnak, de nem mondhatnak ellent a Tízparancsolatnak, a szeretetparancsnak és a természetjognak.  
Természetjogi, „jogelméleti tételek” a reformátorok gondolkodásában Korrupt természet doktrínája – természeti törvény „értelmezhetetlensége” (nem integrálódik szervesen az „örök” törvénybe); helyette törvények erőteljes morális hangsúlyokkal.

 

A jognak tartalmát nem a természetes erkölcsi törvény(ek), hanem magának Istennek a parancsolatai adják. „A földi jog majdhogynem a büntetéssel, Isten haragjának képével azonos.”

Méltányosság fogalma – Isten által a szívbe írt természeti törvényben van „előnkbe írva”. „Minden törvénynek a méltányosság kell hogy legyen célja, mércéje, szabálya és korlátja.”

 

A természeti törvények megegyeznek a legalapvetőbb parancsolatokkal (isteni törvényekkel). A szeretet állandó szabályához kell igazítani a népek jogát.

 
A jó kormányzás kérdése. Államforma/kormányforma Királytükör pontjai; a józan ész szerepe és fontossága a kormányzásban. „Vegyes” forma; „választás mozzanatával kiegészített „arisztokratikus demokrácia”.

 

A felkészültek és a rátermettek uralma – közös döntéshozatallal!

 
Alkotmányeszme csírája A királytükör hatalmat korlátozó volta; Luther kettős birodalom elmélete („két eszköz nem keveredhet”). Egyházi rendtartás mint példa és minta; monarchomachusok (Hotman) szerepe.

 

 
Közösségi döntéshozatal Kölcsönös kiigazítás, figyelmeztetés. (Tanácsosok szerepe – Luther levelei!) Kölcsönös kiigazítás, figyelmeztetés.  
Ellenállás lehetősége Egyén számára nem. Szenvedés, passzív ellenállás, ill. menekülés.

 

Rangban egyenlők között igen (védekező háború). Felsőbbséggel (császárral) szemben eleinte nem. Később igen.

Ellenállás egyéb formái: Isten által küldött „szabadító”, ill. Isten mint bosszúálló („ő támaszt nagyobb és erősebb hatalmat”, az uralkodó betegsége stb.)

Egyén számára nem. Csoportok, rendek, városi tanácsok esetében igen.

 

Illetve egyéb kivételek: Isten által küldött „szabadító”; őrült uralkodó elmozdításának a lehetősége.

  A táblázatban összefoglaltakon túl érdemes azért is ismerni e gondolatokat, mert egy részük ma is hasznos, továbbvitele érdemes – hívő és nem hívő jogászok és politikusok számára egyaránt meggondolandók. Ezek közül a legfontosabbak – amelyek hívő és nem hívő jogászok, politikusok számára egyaránt megfontolandók – a következők: a világi hatalom (állam) szükségessége, a törvények tisztelete (jogállamiság!), a közösségi döntéshozatal fontossága, az alkotmányeszme gondolata (különösen is Kálvinnál), és a józan ész szerepe a kormányzásban. És talán a legfontosabb a hivatásetika – úgy, ahogyan arról Luther és Kálvin gondolkodtak. Ez utóbbi egyfajta magyarázat is a protestánsok közéletben való „felülreprezentáltságra”, hiszen a protestantizmusban különös nyitottság van a közélet, a politika iránt. Ez pedig – többek között – teológiai okokkal is magyarázható.

 

Írta: Dr. habil. Birkás Antal, PhD (KRE ÁJK) egyetemi docens, a KDNP PM elnöke

 

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!