Advent lényege a várakozás Arra, aki egyszer már eljött, s eljön majd az idők végén. Addig pedig a Szentlélek útján, közvetítésével újra és újra eljön azokhoz, akik hittel hívják és várják. A filozófus intelme elgondolkodtató ma is. Ő az eljövendő jövője felől tekint a jelenre: "Közülünk van, aki szükségletei, más a hangulata szerint várja a jobb jövőt. Márpedig a helyzet ez: a jövő várja a jobb embereket"! (J. P. Hebel – 1760-1826)
A LEGFORRADALMIBB ADVENTI ÉNEK: Magnificat anima mea Dominum
Et exsultavit spiritus meus in Deo salutari meo...
Magasztalja az én szívem az Urat, és örvendezik az én lelkem megtartó Istenemben, mert rátekintett szolgálóleánya alázatos voltára, mert íme, mostantól fogva boldognak mond engem minden nemzedék, mert nagy dolgokat tett velem a Hatalmas, szent az ő neve! Irgalma nemzedékről nemzedékre megmarad azokon, akik őt félik. Hatalmas dolgot cselekedett karjának ereje által, szétszórta a szívük szándékában felfuvalkodottakat. Hatalmasokat döntött le trónjukról, és megalázottakat emelt fel. Éhezőket töltött be javakkal, és gazdagokat küldött el üresen. Irgalmáról megemlékezve felkarolta szolgáját, Izráelt, ahogy megígérte atyáinknak, Ábrahámnak és utódainak mindörökké! (Károli Biblia)
Mária magasztaló éneke a keresztyénség egyik alapvető igei üzenete. Lukács evangéliumának kezdetén, az első fejezet 46-54. versében olvashatjuk ezt a gyönyörű, erőteljes himnuszt.
Luther a protestáns kegyesség szempontjából is igen fontosnak tartotta. A Magnificat-ról (Lk 1,46-55) ez Kálvin véleménye: "Kiváló és nevezetes éneke ez a szent Szűznek, melyből világosan látható: mennyire kitűnt ő a Szentlélek kegyelmével."
A zenetörténetben több tucat feldolgozása van. Palestrina, Schütz, Monteverdi, Buxtehude, Vivaldi, Mozart, Mendelssohn, Bruckner, Csajkovszkij és természetesen, s mindenek előtt Bach zenei fantáziáját ragadta magával Mária alázatosan is hatalmas és erőteljes istenmagasztalása. Már magyar zenetörténeti érdekesség, hogy Lajtha László (1892-1963) is komponált Magnificat-ot. (Op. 60.) Ez egészen szokatlan felfogású alkotás. A zeneszerző így nyilatkozott: "Nem szerettem már régen Bach és a többi mesterek Magnificatjainak harsogó, trombitáló, barokkosan-majesztuózus fortéit. Mert hát mi is ez a Magnificat? Mária hála-éneke... Hol van itt kiabálás, hol van itt hangos szó? Miért kell ide fortissimo énekkar s zenekar? Ez nem zsoltár, amelyben 'hangos szóval dicsérjük az Urat', ez egy, a Genezáreti tó partján aligasszony elénekelte, félig leányhangon dalolt himnusz."
De a 20. század jelentős teológusainak is maradandó és visszatérő alaptémája volt a Magnificat. Dietrich Bonhoeffer (1906-1945) evangélikus teológus ezt jegyezte fel róla: „Máriának ez az éneke a legszenvedélyesebb, legforradalmibb ádventi ének, amit valaha is megfogalmaztak. Itt nem a festményeken megszokott szelíd, álmodozó, törékeny Mária szólal meg, hanem a szent elragadtatásában erős, Istenére büszke Mária, aki a hatalmasokat trónjukról ledöntő Uraknak Urának énekli szent vallomását…”.
(Írta, szövegeket válogatta, fordította a Biblia szövegét kivéve: Dr. Békefy Lajos)